Kinderen en jongeren moeten veilig, gezond en gelukkig kunnen opgroeien. Maar soms verloopt dat niet zo gemakkelijk. Heb je een vraag over de opvoeding of ontwikkeling? Dan kun je vrienden, familie of kennissen benaderen. Er zijn verschillende organisaties in de buurt die kunnen ondersteunen.
Is er meer nodig? Dan kan het CJG, een huisarts of medisch specialist Sparq Jeugdhulp betrekken voor aanvullende, specialistische jeugdhulp.
Vragen over de opvoeding horen erbij. Maar wanneer het niet lekker loopt in je gezin, is het soms prettig om daar met iemand over te praten.
Met de meeste vragen kun je goed terecht bij:
De medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) luisteren, bieden advies en ondersteuning aan ouders, opvoeders, kinderen en jongeren. Dat doen ze in opdracht van de gemeente. Ze werken samen met de jeugdgezondheidszorg, het sociaal wijkteam, de huisarts, het onderwijs en veel andere (gespecialiseerde) organisaties op het gebied van jeugd.
Dit is wat het CJG voor jou kan doen:
In de regio Zuid-Kennemerland en IJmond zijn er 2 CJG’s waar je terecht kunt met vragen rondom jeugdhulp:
Sparq biedt gespecialiseerde jeugdhulp en ondersteuning aan kinderen en jongeren tot 18 jaar en hun gezinnen. Hiervoor is een verwijzing nodig van het CJG, een huisarts of medisch specialist.
Onze hulp kan bestaan uit:
Sparq biedt de hulp op maat, zodat het zo goed mogelijk past bij wat jij en je gezin nodig hebben. We beginnen niet opnieuw, maar sluiten aan bij wat al gedaan is. We werken samen met mensen die al betrokken zijn, zoals een gezinscoach van het CJG, school of de (huis)arts.
Sparq Jeugdhulp vormt de voordeur van drie organisaties: Youz, Kenter Jeugdhulp en de Hartekamp Groep. Elk van deze organisaties heeft zijn eigen specialisaties en diensten. Wil je daar meer over weten? Bezoek dan de website van de desbetreffende organisatie voor meer informatie over het hulpaanbod:
Mocht blijken dat je beter door een andere organisatie kan worden ondersteund, helpen we bij het vinden van de best passende oplossing.
Natuurlijk willen we zo snel mogelijk helpen bij klachten of problemen. Met een plek of behandeling die past bij de hulpvraag. Hoe eerder een behandeling start, hoe beter. Maar er is vaak niet direct plek.
Wij doen er alles aan om de wachttijd zo kort mogelijk te houden, maar helaas loopt de wachtduur om meerdere redenen op. We zijn daarom genoodzaakt om moeilijke keuzes te maken, waarbij we de ene hulpvraag boven de andere moeten stellen. Uiteraard betreuren we dit zeer! We maken hierbij een zorgvuldige afweging ten aanzien van de klachten, de hulpvraag en de ernst van de situatie.
Kijk hier voor een overzicht van de gemiddelde wachttijd tussen aanmelding en het eerste (intake) gesprek: actuele wachttijden.
De oplopende wachttijden in de jeugdhulp zijn een landelijk probleem. Helaas zijn er geen snelle en/of makkelijke oplossingen om de wachttijden op te lossen. Binnen de regio Zuid-Kennemerland en IJmond zijn we vanuit Sparq samen met de andere drie consortia (samenwerkingsverbanden) in gesprek met de gemeente over de toenemende complexe problematiek en oplopende wachtlijsten. Met ondersteuning van een landelijk gespecialiseerd team Aanpak Wachttijden werken we samen aan een aanpak voor de korte en langere termijn.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.